sütü nasıl kaynatmalı?

Komşu alınca görmüşler, heves edip bizimkiler de "çiftlikten geldiği söylenen" açık sütten almışlar..

Evdekilerin bu tip süte alışık olmadığı düşünülünce doğal olarak aklımıza ilk gelen, mikropları kırılsın diye kaynatmamız gerektiği oldu.

Bizler çocukken, annemiz mahallenin sütçüsünden açık süt alınca sütü mutlaka kaynatırdı. Hepimiz içerdik hiçbir şey de olmadı :) şimdiki çocuklar doğduklarından beri pastörize/UHT sütlere alışık oldukları için acaba bir şey olur mu diye çekindik ama kaynatınca bir zararı olmaz diye düşündük.

İyi güzel... ama ne kadar kaynatmak lazım?

Çok kaynatınca içindeki vitaminler ve diğer yararlı maddeler azalıyor, az kaynatsan aklında mutlaka bir "acaba" kalıyor...

Araştırdım... (öyle yarım saat bir saat kaynatmaya gerek yok, 10-15 dk kaynatmak, zararlı olabilecek organizmaların ölmesine yetiyormuş.) Ben de öyle bilirdim ama baktım ki bu şekilde bile sütün besin değerinin tamamına yakını kayboluyormuş...

Sonra kaynatma şekilleri ya da ısıl işlem uygulama yöntemlerini "tekrardan" öğrendim :)

Pastörizasyon; 80 derecelik ısıda 15 saniye
UHT; 150 derecelik ısıda 2-6 saniye

İyi güzel de biz bunları nasıl yapacağız? sütü koyup ısıtmaya başladıktan sonra 150 derece oluncaya kadar bekleyip 5 saniye sonra indirirsek UHT olmayacağına göre?

sonra yabancı kaynaklarda baktım ki adamlar "eğer sütü aldığınız yere güveniyorsanız hiçbir şey olmaz, kesinlikle hiçbir şey yapmadan için" diyor.

Biz de öyle yaparız bundan sonra dedim ama burası orası değil, brucella'sı var tifo'su var...

En sonunda orta ateşte, 15 dk.da karar kıldık, sütü o şekilde kaynattık :)

İşin ilginç yanı ise; daha sonradan bizimkiler başka bir komşuya "Böyle, böyle, açık süt aldık sen de ister misin?" diye sormuşlar.

Komşu da; İnekleri gezdiriyorlar mı acaba? demiş. :) :)

"Hayır, vakit bulamadıkları için gezdiremiyorlarmış, ara sıra sinemaya oradan da bir hamburger yedirip eve dönüyorlarmış, deseydin dedim" :) :)

Sonra açıklayınca bu işin çooook karışık olduğuna karar verdim; O soruyu soran komşumuzun bildiği bir çiftlik varmış, hayvanlar hep ağırda duruyor, o şekilde süt veriyorlarmış ve gezip hareket etmedikleri için inekler şeker hastası oluyormuş... Haydaaaaa...

Yine en iyisi bakkaldan şişe günlük süt almak galiba.