sarı kanarya?


Bir yerde bir şeyler okuyordum ki arada bir satır dikkatimi çekti, sonra biraz araştırayım dedim ve iki şey birden bulunca :) Kareli defter’e yazayım dedim...

Hiçbir takımı tutmuyorum ama babam Fenerbahçe’li olduğu için :) çocukluğumdan beri merak etmişimdir; Fenerbahçe Spor Kulübü, bir sürü güç simgesi (Galatasaray’ın Aslan’ı, Beşiktaş’ın Kartal’ı gibi) hayvan varken neden Kanarya gibi bir sembolü kendisine maskot olarak seçmiş?

Dedim ya başka bir şeye bakarken iki şey birden buldum diye :) aslında Kanarya ile ilgili bir şeye bakıyordum ve arada çıkanlardan bu Fenerbahçe’nin kanaryasına da rastlayınca “Ya, dur şunu da hep merak etmişimdir bir bakayım.” dedim...

Fenerbahçe Spor Kulübü’nde 1939-1955 yıllarında Cihat Arman isimli bir kaleci varmış ve bu kalecinin de kanarya sarısı forması varmış... (ki kendisine o zamanlar "Uçan kaleci" lakabı takılmış)

Kaleciler için top tutarken yükseğe doğru atılma hareketinin seyirciler tarafından “Uçma” olarak yorumlandığını herkes biliyordur. İşte yine böyle zor bir topa “Uçarak” müdahale eden Cihat Arman için (kanarya gibi sarı forması da üzerinde bulunduğundan) “Resmen uçarak kurtardı, sarı kanarya!” tabiri kullanılmış ve daha sonra kurulan genç takım da Sarı kanaryalar olarak anılmaya başlanmış...

[çeşitli kaynaklarda Fenerbahçe Müzesi Müdürü Alp Bacıoğlu da bundan sonra spor basınının Fenerbahçe’den bahsederken “Sarı kanaryalar” lafını daha sık kullanmaya başladığını ve sonradan da kulüp tarafından bu lakabın simge olarak kabul edildiğini belirtmiş...]

Evet bunu da öğrenip içimiz rahat ettikten sonra :) esas aradığım şeyi de yazayım tam olsun :)

Kanaryaların doğal renkleri toprak rengine yakın açık bir sütlü kahve ve bej renklerinin karışımıymış ama zamanla insanların elinde hep güzel sarı renkli yavruların seçilip çoğaltılmasıyla bu kuşlar günümüzde bilinen genel “Kanarya sarısı”na sahip olmuşlar.

"Peki bunda ilginç olan ne?" diyeceksiniz... Hemen onu da yazayım: arada bir rastlanan kimi yeri ateş kırmızı gibi ya da turuncuya bakan sarı kanaryalar öyle doğuştan o renge sahip değilmiş... Bunlara yavruyken ve daha sonradan kırmızı biber yediriliyormuş, o turuncu rengi veren işte o kırmızı biberlermiş.

[Ama kuşların acı algısı var mı, ağzı yandığı için mi o kadar ötüp bağırıyor yoksa kendi halinde de olsa bunlar böyle mi öter o kadarını bilemiyorum tabii ki :) ]